zaterdag 8 oktober 2011

I'm an Erasmusstudent



Het woordje "Eramus" opent veel deuren in Turkije. Overal word je binnengelaten, je betaalt nergens inkom, zorgt voor korting, ... Na een paar avonden met ESN heb ik ondertussen kennis gemaakt met ongeveer iedereen die hier iets of wat met Eramus te maken heeft. Het zinnetje "Hey I'm Sander from Belgium, where are you from" komt ongeveer mijn strot uit maar ik heb er wel een pak nieuwe vrienden bij gekregen!

Polen en Spanje zijn zeer populair bij de Turken en omgekeerd. Je kan hier studenten vinden van uit bijna elk Europees land maar overal waar je komt spreekt er wel iemand Spaans of Pools. Erasmus is niet alleen goed voor je Engels (je mag je wel niet laten meeslepen in het oostblok-Engels dat hier zeer populair is..) maar ik kan ook mijn Frans en Duits regelmatig gebruiken. Het is leuk om zoveel talen te beheersen. Studenten uit andere landen zijn echt jaloers. Ik schaaf zelfs mijn minimale basis Spaans hier bij elke dag! Misschien zal ik uiteindelijk beter Spaans spreken dan Turks op het einde van mijn Eramusperiode.


Mijn flatgenoot is trouwens echt een toffe kerel. Als ik iets nodig heb of een probleem heb staat hij altijd klaar om mij te helpen, hij heeft mijn bed al 2 keer opgedekt en neemt mij overal mee naartoe. Volgende week is er een groot nationaal ESN feest in Istanbul en wij gaan er een weekendje van maken met 3 andere Erasmussers!


Het enige nadeel van Erasmus is de papiermolen die er aan vast hangt. Het heeft me véél tijd gekost voor ik eindelijk ingeschreven was op school, een Learning Agreement had, een Permanent Resident Permit kreeg van het politiekantoor, een visum, een telefoonnummer, een niet-geblokkeerde iPhone, ... Over dat laatste: om goedkopere aankoop van gsm's in het buitenland tegen te gaan heeft Turkije een aantal jaar geleden beslist om alle niet herkende gsm's te blokkeren. Mijn gsm werd dus geblokkeerd na 2 weken Turkije en het heeft me 4 bezoekjes aan verschillende kantoren gekost om dit ongedaan te krijgen. God ik hou van bureaucratie :)

Zonsondergang Spoorweg Eskisehir

Geen opmerkingen:

Een reactie posten